Medya Sektöründe İstatiksel Verinin Önemi

İstanbul Üniversitesi ile Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) iş birliği ve Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) destekleri ile her ay düzenlenen ve farklı sektörlerin iç içe geçen sorunlarına akademik perspektiften ve yeni veri penceresinden çözümler üretmeyi hedefleyen “Derin Masa Kolokyumları”nın dördüncüsü, 13 Şubat’ta İstanbul Üniversitesi Rektörlük Binası Kılıçlık Salonu’nda gerçekleştirildi.

Kolokyum, ulusal televizyon kanallarımızın yöneticileri ve temsilcileri ile iletişim sektörünün medya ayağının gelişimi için, veri kullanımında yaşanan önemli gelişmelerin yanı sıra karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerini; “Veri Dünyasında Medya Yayın Tasarımı” başlığı altında ve yine ilgili kamu kurumlarının üst düzey yöneticileri ve alanında lider akademisyenler ile masaya yatırmayı hedeflemektedir. Derin Masa Kolokyumlarının takip eden serilerinde de bölgesel, yerel ve dijital yayıncıların da katılımıyla sektörü derinlemesine tartışmaya devam edilecektir.

“Pratik Bilgi ile Teorik Bilginin Sentezi”

Açılış konuşmalarına İSTARMER Müdürü Doç. Dr. Haluk Zülfikar “Medya sektöründeki hızlı değişimle pratik ayaklarının yanında biz akademisyenlerin teorik bilgilerini harmanlayarak faydalı bir ürün ortaya koyacağız” şeklindeki sözleriyle başladı. Toplantının gerçekleşmiş olduğu İÜ Rektörlük Binası’nın tarihi dokusuna ve önemine değinerek katılımcıları her türlü etkinlik ve organizasyonları için de İÜ Rektörlük Binasına davet etti. “Yeter ki bilimin ışığı hepimizi aydınlatsın” ifadelerini kullandı. Toplantının Kolokyum şeklinde olmasının özel kısmının kendi alanında uzman farklı tarafların katılımıyla akademik perspektifte karşı koyuşların varlığı olduğunu söyleyerek dile getirdi.

Doç. Dr. Zülfikar “Ciddi derecede kuralların değiştiğini hepimiz biliyor ve her toplantıda da dile getiriyoruz. Bizim, akademi dünyası için önemli olan şey şu ki; hem çok ciddi miktarda veri üretiliyor hem de bu veriler bir şekilde ortalığa dökülüyor ve son olarak bu verilerin işlenmesi çok hızlı oluyor. Bu üçlü ortalığı çok karmaşık bir hale getirmeye başladı.” ifadeleri üzerine bu veri çokluğunun televizyon programlarında ne tür baskılar yarattığını ve hedef kitleler üzerindeki değişimleri üzerinde durdu. Bu veri çokluğunun yarattığı sorunları ve acil çözüm önerilerinin bu toplantıda tartışılacağını aktardı. Reytingin ve bu durumdaki verilerin alacağı şekil ve veriler ile desteklenen televizyon programlarının yönleneceği yolda bilimin bir ışık olmasını umut ettiğini belirtti. “Verinin nasıl bir çözüm yolu olacağını konuşacağız” ifadelerini kullandı. Tüm katılımcılara teşekkür ederek sözlerini noktaladı.

“Kadın Temsilcilerin, Girişimci veya Yönetici Olduğu Toplumlarda Biz Hep Başarı Bekleriz”

Açılış konuşmalarının devamında RTÜK Başkan Vekili Şemsettin Gürpınar; “Bu kadar kadın girişimciyi bu toplantıda görmekten gurur duydum. Kadın temsilcilerin, girişimci veya yönetici olduğu toplumlarda biz hep başarı bekleriz ve başarının da geldiğine inanıyorum” sözleri ile yayın dünyasında da bu durumu gözlemlediğini ifade ederek başladı. “Üniversitelerin taşın altına elini sokmaları gerektiğine inanıyoruz” sözleriyle üniversitelere harekete geçme çağrısında bulundu. “RTÜK’ün kamusal disiplini, özel televizyonun dinamik yapısı ve üniversitenin de bilimsel yaklaşımı güzel bir üçlü döngü ve bunun için de özellikle Haluk Hocaya ve emeği geçen herkese teşekkür ederim” sözlerini dile getirdi. Gürpınar, RTÜK’ün ilk defa uygulayacak olduğu Medya Mükemmeliyet Ödüllerinde, 2019 yılında kanalların yayınlamış olduğu eserlerle yarışacaklarından ve yarışmanın detaylarından bahsederek yayın kuruluşlarını başvurmaya davet ederek konuşmasını bitirdi.

‘’Verilere Ulaşmak Kolay, Analiz Edilip Kullanılması Önemli’’

Bir diğer konuşmacı uluslararası anlamda birçok güçlü firmada veri analizi ve araştırma üzerine üst düzey araştırma direktörlüğü yapmış olan, İngiltere’den toplantıya katılım sağlayan Reena Rajesh Nakrani idi. Nakrani, konuşmasına bütün dünyada veri analizinin önemli bir gündem maddesi olduğunu, İngiltere’de de geniş kapsamlı medya anlayışında mühim bir yer teşkil ettiğini aktardı.
Veri elde edim ve paylaşım sürecinde bilgisayarlar, cep telefonları, uygulamalar ve yazılımların etkin olarak kullanıldığına değindi. Nakrani, tüm verilere kolayca ulaşılabildiğini ancak bu verilerin analiz ve organize edilmediğini, dolayısıyla bu veri kümesiyle ne yapacaklarının önemli bir sorun olarak karşımıza çıktığının üzerine bastı. Özellikle müşteri ihtiyaçlarının, taleplerinin ve trendlerinin anlaşılması için veri analizinin kurumlar ve firmalar için hayati bir değer taşıdığını dile getirdi.

Medya mı Toplumu Toplum mu Medyayı Yönlendiriyor?

Kolokyumda özellikle ekrandaki şiddet unsurları üzerine durulurken, bunun varlığının irdelenmesiyle birlikte arkasında yatan sebepler, psikolojik anlamdaki uzman görüşleri ve toplumun tepkileri üzerine konuşuldu. İzleyicinin günlük hayatta onaylamadığı davranışların tersine olan tutumları ve reytinge yansımaları tartışıldı. Değişen ve oldukça tepki alan sabah kuşağından bazı programların kaldırılmasına rağmen izlenme oranları üzerinde duruldu. İnsanların televizyon başına geçtiklerinde ideolojik değerlerini ikinci plana almalarıyla doğan zararlar ve toplumsal etkileri incelendi.

Özel sektörden, akademisyenlere “Durumu ve işleyişi anlayabilmek, pratik ve teorik anlamdaki sentezi daha başarılı hale getirebilecek adımlar atmak için sizlerin de bizi ziyaret etmeniz, sahayı da inceleyebilmeniz gerekiyor olabilir” yorumu geldi. Oturmuş olan bir izleme kültürü olduğu, bu döngüde kanalların maddi çıkarlarını da gözetmesi gerektiği gerçekliğinden uzaklaşılamayacağını, bu durumda kanaların zarara uğrayacağı ya da tüm televizyon camiasında uygulanılması gerektiğinin üzerinde tartışıldı. Toplumun mu medyayı, medyanın mı toplumu yönlendirdiği hakkında karşılıklı münakaşalar gerçekleştirildi.
Kolokyumun sonunda Doç. Dr. Zülfikar medya kuruluşlarına, çalışmalarından önce akademiyle buluşmaları için seslendi. “Reyting datalarını destekleyen öncü datalar verebiliriz” ifadesinde bulundu. Programlarını düzenleyecek verilerle daha sağlam adımlar atılabileceğini söyledi.

RTÜK Başkan Vekili Şemsettin Gürpınar Medya Mükemmeliyet Ödüllerini hatırlatarak “Hep ceza veren bir kurum olarak anılıyoruz. Artık ödül de veren bir kurum olarak bilinmek istiyoruz.” şeklinde konuştu. Tüm katılımcılara teşekkür ederek kolokyumu sonlandırdı.

Katılımcılar

İstanbul Üniversitesi - Prof. Dr. Seçkin Özmen
İstanbul Üniversitesi - Prof. Dr. Ayşegül Çıtıpıtıoğlu
İstanbul Üniversitesi - Prof. Dr. Veysel Bozkurt
İstanbul Üniversitesi - Prof. Dr. Gülden Ülgen
İstanbul Üniversitesi - Prof. Dr. Halim İşsever
İstanbul Üniversitesi - Prof. Dr. Mehmet Hakan Satman
İstanbul Üniversitesi - Doç. Dr. Haluk Zülfikar
İstanbul Üniversitesi - Doç. Dr. Hanife Özlem Sertel Berk
İstanbul Üniversitesi - Dr. Öğr. Üyesi Metin Tunç
Show TV - Tuğçe Atayurt
Show TV - Gülay Yılmaz Şahin
Haber Türk - Kürşat Oğuz
TV Net - İsmail Halis
NTV / Star TV - Erdem Erzincan
Star TV - Dilara Akay
Fox TV - Tolga Karakartal
Kanal 7 - Yeşim Sezdirmez
Ülke Tv - Elçin Gökdepe
TRT- Yeşim Sezdirmez
TV8 - Deniz Sağır
Kanal D (Teve 2) - Robert Henri Zara
Dmax / TLC / Dijital TV - Hande Çağdaş
Dmax / TLC / Dijital TV - Egemen İnce
Atv Avrupa - Hacı Ali Türkaslan
Sinema TV - Dilek Tarhan
Sinema TV - Meriç Sezer

Haber: Rana Genç
İÜ Kurumsal İletişim Koordinatörlüğü


Öne Çıkan Haberler

iç-denetim istanbul-üniversitesi

İç Denetim Birimi Değerlendirme Toplantısı Yapıldı

volitan-danışmanlık ekol-grup

Üniversitemizden Sektörel İş Birliği Protokolü

memur yemin-töreni

İstanbul Üniversitesi Aday Memur Yemin Töreni Gerçekleştirildi

lider-patronlar protokol

Lider Patronlar Birliği ile İstanbul Üniversitesi Arasında İş Birliği Protokolü İmzalandı

üniversite sıralama istanbul-üniversitesi başarı

İstanbul Üniversitesi Dünya Üniversiteleri Sıralamasındaki Yerini Sağlamlaştırdı

karla film prof.-dr.-ceyhan-kandemir

Mutluluğun Anlamını Arayan Bir Hikaye: Karla